THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Tuesday, May 31, 2011

superstitions


Typically, there is trust among the public about the existence ofother spirits in nature, known as ghosts. In Malay society, beliefsabout the spirits, also known as the spirit, goblin, and keepershave long existed since ancient animist again. This practice stillcontinues until the present. Malay community believe in ghostsusually go out at night, especially when the full moon. Ghost in thespirit of the Malay community is awesome. In addition, there areghosts in the belief that the Malays are a woman or a creature thatresembles a woman (long hair) as a white board. Picture ofancient society and media people now believe in ghosts cause ared eye and there was blood on the mouth because of this spirithas sharp teeth to suck blood. There are various types of ghostsand creatures in the Malay community. For example, vampires and toyol.
vampires
Vampires came from women who died while still bear children.There is also another belief that the spirits of wild Pontianak intent to harass people. Pontianak is also sometimes spelled as onekind of vampire is a ghost that told in the book Hikayat Abdullah.Ancient society believed Pontianak has the disadvantage that the hole in the back of the neck. Any party that managed to punch a hole in the back of the neck will make the Pontianak was a beautiful woman, but the creature will appear as Pontianak back ifthe nail removed.
'toyol'
Toyol is believed to come from the jinn or demons that are kept by the community to help steal. Toyol often depicted as a small child, who is also known as a perennial. Practitioners of witchcraftbecause they want to keep toyol steal from your neighbors. SmallToyol can sneak into a locked room and stole the valuables arehidden in anywhere. Toyol described as a small children nakedhaving red eyes and sharp teeth. It is maintained and kept in small bottles. Toyol owner must provide blood to all living creatures,especially the moon. If the owner is a member toyol blood to be kept, then the creatures that will suck the blood of their immediate family members.



video

Thursday, May 26, 2011

ME AND COLOUR..





I love purple so much because purple is a wonderful colour,romantic colour and i think its suits on me.Most of my belongings in purple like clothes,stationary,mattresses and my room.I would like choose purple when im buying my stuff.Purple is the color for royalties. It stands for luxury, wealth, and sophistication. It is also the color of passion, romance and sensitivity. Purple is the third favorite color in terms of color preference after blue and green. Purple is a rare color in nature. In ancient times, people used a certain species of shellfish to create purple dyes -- a meticulous process. Some people like purple decorations for its unusually posh and artistic look. To others, however, it just looks artificial. Purple people are easy to live with but hard to know. They can be secretive, so that even when they seem to confide freely, their closest friends never completely understand them. People who are attracted to purple are people who have an aura of mystery and intrigue. Purple is often preferred by artists. People who like to consider themselves different from the common herd or unconventional often prefer purple because purple is a combination of red and blue, which are opposites in many ways, People who dislike purple often recognize their conflicting traits and are constantly trying to balance those opposites, the excitement of red and the tranquility of blue.Purple is a bridge between warm and cold being a combination of red and blue.Purple is considered a 'spiritual' color and when colors such as orchid, grape and lilac are used in e-book cover design they can communicate a unique individuality.The eighteen to twenty-nine year old age group tend to see purple as sexy and the trendsetter group in society see it as a powerful and sophisticated color.Dark purples are heavy and sometimes depressing unless they are offset with rich gold and deep reds.Deep purple is associated with Royalty, wealth or richness and has been worn by kings, queens and emperors for many centuries.Light purple is the color of lilacs and lavender evoking lighthearted, whimsical, romantic and nostalgic feelings.Purple is frequently blended with sage, gold and taupe.
Purple (light, Pale): Sweet, sensuous, imaginative, feminine, aesthetic, ethereal.
Light Purple blends well with light yellows, pinks, corals and white.



video

Friday, May 20, 2011

Twinkle Twinkle Little Star - Award Winning - Children music, songs & nu...

all about nurazila..














Hello!my name is Nurazila binti Ahmad Tajodin who is twenty- one years old live in Johor.
Just call me zila.I am a woman and i was born on 13rd april 1990 in Johor.I lived in Johor most of my life.I went to primary school at Sekolah Rendah Kebangsaan Senai in 1997 and finished in 2002.I am a librarian when im in primary school and i am happy to be librarian when i am in primary school because i can stay more time to read many types of book in school library. Then,i went to Sekolah Menengah Kebangsaan Senai in 2003 from form 1 until form3 in 2005.I am the one of the prefect at Sekolah Menengah Kebangsaan Senai.After PMR examination,i continue my studies at Sekolah Menegah Teknik Pontian,Johor from 2006 until 2007 in commerce course and in 2008 until 2009,i am studies at Sekolah Menengah Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj in Kulai,Johor for form 6 in syariah islamiah course.After finished my studies at secondary school,i make partime work at Petronas petrol station as a cashier.Its a wonderful and happening because i will see many varios of people modes that sometimes they were happy,sad,angry and funny that comes from many types of coutries icluding customers from abroad like japanese,arabian and many more. Now,I learned in College Selangor International Islamic University,located in Bandar Seri Putra,Bangi.I am diploma in human resource management of management and secular faculty in second semester.The subject that i took in this semester is "aqidah and akhlak",arabic language,preparatory english,financial accounting,statistics and islamic studies.I hope that i can pass all the subject in this semester and get the grade pointer more higher than before.I have about two years to finish my studies.After finished my studies,i would like to find a work base on the course that i took now,human resource management.I choose human resource management course because i heared that we can get a job easily after finished this course.My father's name is Ahmad Tajodin bin Jailani who is fifty - one years old works as assistant technical officer at Telekom,Senai.He was a 'imam' at Surau Al-Ikhwan,Taman Aman and 'amil zakat'.My mother's name is Miskiah binti Muslim who is fourty-five years old is a housewife.I have five siblings and im the second of my siblings.They are three sister named nurul syuhada who is twenty three years old work as insurance agent at prudential takaful bsn and she is married,nurazila and nurul insyirah who is eleven years old, and two brothers named Ahmad Lutfi who is nineteen years old have finished his studies at College Matriculation Johor going to Kelantan to learned "tahfiz al-quran" and Ahmad Zulhaili who is sixteen years old.My hobby is searching on internet like social network ,read the artical especialy in the web named 'i luv islam.com' and watching movie in youtube web like korean movie,horror movie and love movie.I am also like going out for shopping.I love to see stars in the sky when i had problems because it so attractive.I like purple colour because it is a romantic colour.My favourite food and drink is 'tomyam' seafood and dutch lady full cream milk.That's all about my self.


















Thank you!!^_^















Saturday, May 7, 2011

duhai muslimin muslimah..

pramugari koma di tanah suci........

Selama hampir sembilan tahun menetap di Mekah dan membantu ayah saya menguruskan jemaah haji dan umrah, saya telah melalui pelbagai pengalaman menarik dan pelik.

Walaubagaimanapun, dalam banyak-banyak peristiwa itu, ada satu kejadian yang pasti tidak akan saya lupakan sampai bila-bila.

Ianya berlaku kepada seorang wanita yang berusia di pertengahan 30-an. Kejadian itu berlaku pada pertengahan 1980-an semasa saya menguruskan satu rombongan haji. Ketika itu umur saya baru 20 tahun dan masih menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah. Kebetulan ketika itu saya balik ke Mekah sekejap untuk menghabiskan cuti semester.

Saya menetap di Mekah mulai 1981 selepas menamatkan pengajian di Sekolah Agama Gunung Semanggol, Perak. Keluarga saya memang semuanya di Mekah, cuma saya seorang saja tinggal dengan nenek saya di Perak.

Walaupun masih muda, saya ditugaskan oleh bapa saya, Haji Nasron untuk menguruskan jemaah haji dan umrah memandangkan saya adalah anak sulung dalam keluarga.

Berbalik kepada cerita tadi, ketibaan wanita tersebut dan rombongan haji di Lapangan Terbang Jeddah kami sambut dengan sebuah bas. Semuanya nampak riang sebab itulah kali pertama mereka mengerjakan haji. Sebaik sampai, saya membawa mereka menaiki bas dan dari situ, kami menuju ke Madinah. Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar hinggalah kami sampai di Madinah.

Tiba di Madinah, semua orang turun daripada bas berkenaan. Turunlah mereka seorang demi seorang sehingga tiba kepada giliran wanita terbabit. Tanpa apa-apa sebab, sebaik sahaja kakinya mencecah bumi Madinah, tiba-tiba wanita itu tumbang tidak sedarkan diri.

Sebagai orang yang dipertanggungjawabkan mengurus jemaah itu, saya pun bergegas menuju ke arah wanita berkenaan.

"Kakak ni sakit," kata saya pada jemaah-jemaah yang lain.

Suasana yang tadinya tenang serta merta bertukar menjadi cemas. Semua jemaah nampak panik dengan apa yang sedang berlaku.

"Badan dia panas dan menggigil. Kakak ni tak sedarkan diri, cepat tolong saya, kita bawa dia ke hospital," kata saya.

Tanpa membuang masa, kami mengangkat wanita tersebut dan membawanya ke hospital Madinah yang terletak tidak jauh dari situ. Sementara itu, jemaah yang lain dihantar ke tempat penginapan masing-masing. Sampai di hospital Madinah, wanita itu masih belum sedarkan diri. Berbagai-bagai usaha dilakukan oleh doktor untuk memulihkannya, namun semuanya gagal. Sehinggalah ke petang, wanita itu masih lagi koma.

Sementara itu, tugas mengendalikan jemaah perlu saya teruskan. Saya terpaksa meninggalkan wanita tersebut terlantar di hospital berkenaan. Namun dalam kesibukan menguruskan jemaah, saya menghubungi hospital Madinah untuk mengetahui perkembangan wanita tersebut. Bagaimanapun, saya diberitahu dia masih tidak sedarkan diri. Selepas dua hari, wanita itu masih juga tidak sedarkan diri. Saya makin cemas, maklumlah, itu adalah pengalaman pertama saya berhadapan dengan situasi seperti itu.

Memandangkan usaha untuk memulihkannya semuanya gagal, maka wanita itu dihantar ke Hospital Abdul Aziz Jeddah untuk mendapatkan rawatan lanjut sebab pada masa itu hospital di Jeddah lebih lengkap kemudahannya berbanding hospital Madinah. Namun usaha untuk memulihkannya masih tidak berhasil. Jadual haji mesti diteruskan. Kami bertolak pula ke Mekah untuk mengerjakan ibadat haji.

Selesai haji, sekali lagi saya pergi ke Jeddah. Malangnya, bila sampai di Hospital King Abdul Aziz, saya diberitahu oleh doktor bahawa wanita tersebut masih koma. Bagaimanapun, kata doktor, keadaannya stabil. Melihat keadaannya itu, saya ambil keputusan untuk menunggunya di hospital.

Selepas dua hari menunggu, akhirnya wanita itu membuka matanya. Dari sudut matanya yang terbuka sedikit itu, dia memandang ke arah saya. Sebaik saja terpandang wajah saya, wanita tersebut terus memeluk saya dengan erat sambil menangis teresak- esak. Sudah tentu saya terkejut sebab saya ni bukan muhrimnya. Tambahan pula kenapa saja dia tiba-tiba menangis?? Saya bertanya kepada wanita tersebut;

"Kenapa kakak menangis?"

"Mazlan.. kakak taubat dah Lan. Kakak menyesal, kakak takkan buat lagi benda-benda yang tak baik. Kakak bertaubat, betul-betul taubat."

"Kenapa pulak ni kak tiba-tiba saja nak bertaubat?" tanya saya masih terpinga-pinga.

Wanita itu terus menangis teresak-esak tanpa menjawab pertanyaan saya itu. Seketika kemudian dia bersuara, menceritakan kepada saya mengapa dia berkelakuan demikian, cerita yang bagi saya perlu diambil iktibar oleh kita semua. Katanya ;

"Mazlan, kakak ni sudah berumah tangga, kahwin dengan lelaki orang putih. Tapi kakak silap. Kakak ini cuma Islam pada nama dan keturunan saja. Ibadat satu apa pun kakak tak buat. Kakak tak sembahyang, tak puasa, semua amalan ibadat kakak dan suami kakak tak buat. Rumah kakak penuh dengan botol arak. Suami kakak tu kakak sepak tendang, kakak pukul-pukul saja," katanya tersedu-sedan.

"Habis yang kakak pergi haji ini?"

"Yalah...kakak tengok orang lain pergi haji, kakak pun teringin juga nak pergi."

"Jadi apa sebab yang kakak menangis sampai macam ni sekali. Ada sesuatu ke yang kakak alami semasa koma?" tanya saya lagi.

Dengan suara tersekat-sekat, wanita itu menceritakan ;

"Mazlan...Allah itu Maha Besar, Maha Agung, Maha Kaya. Semasa koma tu, kakak telah diazab dengan seksaan yang benar-benar pedih atas segala kesilapan yang telah kakak buat selama ini.

"Betul ke kak?" tanya saya, terkejut.

"Betul Mazlan. Semasa koma itu kakak telah ditunjukkan oleh Allah tentang balasan yang Allah beri kepada kakak. Balasan azab Lan, bukan balasan syurga. Kakak rasa seperti diazab di neraka. Kakak ni seumur hidup tak pernah pakai tudung. Sebagai balasan, rambut kakak ditarik dengan bara api. Sakitnya tak boleh nak kakak ceritakan macam mana pedihnya. Menjerit-jerit kakak minta ampun minta maaf kepada Allah."

"Bukan itu saja, buah dada kakak pula diikat dan disepit dengan penyepit yang dibuat daripada bara api, kemudian ditarik ke sana-sini, putus, jatuh ke dalam api neraka. Buah dada kakak rentung terbakar, panasnya bukan main. Kakak menjerit, menangis kesakitan. Kakak masukkan tangan ke dalam api itu dan kakak ambil buah dada tu balik", tanpa mempedulikan pesakit lain dan jururawat memerhatikannya wanita itu terus bercerita.

Menurutnya lagi, setiap hari dia diseksa, tanpa henti, 24 jam sehari. Dia tidak diberi peluang langsung untuk berehat atau dilepaskan daripada hukuman sepanjang masa koma itu dilaluinya dengan azab yang amat pedih. Dengan suara tersekat-sekat, dengan air mata yang makin banyak bercucuran, wanita itu meneruskan ceritanya ;

"Hari-hari kakak diseksa. Bila rambut kakak ditarik dengan bara api, sakitnya terasa seperti nak tercabut kulit kepala. Panasnya pula menyebabkan otak kakak terasa seperti menggelegak. Azab itu cukup pedih, pedih yang amat sangat, tak boleh nak diceritakan."

Sambil bercerita, wanita itu terus meraung, menangis teresak-esak. Nyata dia betul-betul menyesal dengan kesilapannya dahulu. Saya pula terpegun, kaget dan menggigil mendengar ceritanya. Begitu sekali balasan Allah kepada umatnya yang ingkar.

"Mazlan...kakak ni nama saja Islam, tapi kakak minum arak, kakak main judi dan segala macam dosa besar. Kerana kakak suka makan dan minum apa yang diharamkan Allah, semasa tidak sedarkan diri itu kakak telah diberi makan buah-buahan yang berduri tajam. Tak ada isi pada buah itu melainkan duri-duri saja. Tapi kakak perlu makan buah-buah itu sebab kakak betul-betul lapar."

"Bila ditelan saja buah-buah itu, duri-durinya menikam kerongkong kakak dan bila sampai ke perut, ia menikam pula perut kakak. Sedangkan jari yang tercucuk jarum pun terasa sakitnya, inikan pula duri-duri besar menyucuk kerongkong dan perut kita. Habis saja buah-buah itu kakak makan, kakak diberi pula makan bara-bara api. Bila kakak masukkan saja bara api itu ke dalam mulut, seluruh badan kakak rasa seperti terbakar hangus. Panasnya cuma Allah saja yang tahu. Api yang ada di dunia ini tidak akan sama dengan kepanasannya.

Selepas habis bara api, kakak minta minuman, tapi kakak dihidangkan pula dengan minuman yang dibuat daripada nanah. Baunya cukup busuk. Tapi kakak terpaksa minum sebab kakak sangat dahaga. Semua terpaksa kakak lalui, azabnya tak pernah rasa, tak pernah kakak alami sepanjang kakak hidup di dunia ini."
Saya terus mendengar cerita wanita itu dengan tekun. Terasa sungguh kebesaran Allah.

"Masa diazab itu, kakak merayu mohon kepada Allah supaya berilah kakak nyawa sekali lagi, berilah kakak peluang untuk hidup sekali lagi. Tak berhenti-henti kakak memohon. Kakak kata kakak akan buktikan bahawa kakak tak akan ulangi lagi kesilapan dahulu. Kakak berjanji tak akan ingkar perintah Allah, akan jadi umat yg soleh. Kakak berjanji kalau kakak dihidupkan semula, kakak akan tampung segala kekurangan dan kesilapan kakak dahulu, kakak akan mengaji, akan sembahyang, akan puasa yang selama ini kakak tinggalkan."

Saya termenung mendengar cerita wanita itu. Benarlah, Allah itu Maha Agung dan Maha Berkuasa. Kita manusia ini tak akan terlepas daripada balasannya. Kalau baik amalan kita maka baiklah balasan yang akan kita terima, kalau buruk amalan kita, maka azablah kita di akhirat kelak. Alhamdulillah, wanita itu telah menyaksikan sendiri kebenaran Allah.

"Ini bukan mimpi Mazlan. Kalau mimpi azabnya takkan sampai pedih macam tu sekali. Kakak bertaubat Mazlan, kakak tak akan ulangi lagi kesilapan kakak dahulu. Kakak bertaubat, kakak taubat nasuha," katanya sambil menangis-nangis.

Sejak itu wanita berkenaan benar-benar berubah. Bila saya membawanya ke Mekah, dia menjadi jemaah yang paling warak. Amal ibadahnya tak henti-henti. Contohnya, kalau wanita itu pergi ke masjid pada waktu maghrib, dia cuma akan balik ke biliknya semula selepas sembahyang subuh.

"Kakak, yang kakak sembahyang teruk-teruk ni kenapa? Kakak kena jaga juga kesihatan diri kakak. Lepas sembahyang Isyak tu kakak baliklah, makan nasi ke, berehat ke." tegur saya.

"Tak apalah Mazlan. Kakak ada bawa buah kurma. Bolehlah kakak makan semasa kakak lapar."

Menurut wanita itu, sepanjang berada di dalam Masjidil Haram, dia mengqada'kan semula sembahyang yang ditinggalkannya dahulu. Selain itu dia berdoa, mohon kepada Allah supaya mengampunkan dosanya. Saya kasihan melihatkan keadaan wanita itu, takut kerana ibadah dan tekanan perasaan yang keterlaluan dia akan jatuh sakit pula. Jadi saya menasihatkan supaya tidak beribadat keterlaluan hingga mengabaikan kesihatannya.

"Tak boleh Mazlan. Kakak takut, kakak dah merasai pedihnya azab Tuhan. Mazlan tak rasa, Mazlan tak tau. Kalau Mazlan dah merasai azab itu, Mazlan juga akan jadi macam kakak. Kakak betul-betul bertaubat."

Wanita itu juga berpesan kepada saya, katanya ;

"Mazlan, kalau ada perempuan Islam yang tak pakai tudung, Mazlan ingatkanlah pada mereka, pakailah tudung. Cukuplah kakak seorang saja yang merasai seksaan itu, kakak tak mau wanita lain pula jadi macam kakak. Semasa diazab, kakak tengok undang-undang yang Allah beri ialah setiap sehelai rambut wanita Islam yang sengaja diperlihatkan kepada orang lelaki yang bukan muhrimnya, maka dia diberikan satu dosa. Kalau 10 orang lelaki bukan muhrim tengok sehelai rambut kakak ini, bermakna kakak mendapat 10 dosa."

"Tapi Mazlan, rambut kakak ini banyak jumlahnya, beribu-ribu. Kalau seorang tengok rambut kakak, ini bermakna beribu-ribu dosa yang kakak dapat. Kalau 10 orang tengok, macam mana? Kalau 100 orang tengok? Itu sehari, kalau hari-hari kita tak pakai tudung macam kakak ni? Allah..."

"Kakak berazam, balik saja dari haji ini, kakak akan minta tolong dari ustaz supaya ajar suami akak sembahyang, puasa, mengaji, buat ibadat. Kakak nak ajak suami pergi haji. Seperti mana kakak, suami kakak tu Islam pada nama saja. Tapi itu semua kesilapan kakak. Kakak sudah bawa dia masuk Islam, tapi kakak tak bimbing dia. Bukan itu saja, kakak pula yang jadi seperti orang bukan Islam."

Sejak balik dari haji itu, saya tak dengar lagi apa-apa cerita tentang wanita tersebut. Walaubagaimanapun, saya percaya dia sudah menjadi wanita yang benar-benar solehah. Adakah dia berbohong kepada saya tentang ceritanya diazab semasa koma?

Tidak.

Saya percaya dia bercakap benar. Jika dia berbohong, kenapa dia berubah dan bertaubat nasuha?

Satu lagi, cubalah bandingkan azab yang diterimanya itu dengan azab yang digambarkan oleh Allah dan Nabi dalam Al-Quran dan hadis.

Adakah ia bercanggah?

Benar, apa yang berlaku itu memang kita tidak dapat membuktikannya secara saintifik, tapi bukankah soal dosa dan pahala, syurga dan neraka itu perkara ghaib? Janganlah bila kita sudah meninggal dunia, bila kita sudah diazab barulah kita mahu percaya bahawa...

"Oh... memang betul apa yang Allah dan Rasul katakan. Aku menyesal..."

Itu dah terlambat.