THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sunday, April 28, 2013

doa ♥


Al-fatihah…
Ya Allah ya tuhan kami ( bagi diri kami anak-anak ,zuriat ,anggota keluarga dan umat-umatmu )
Dosa dan kesalahan kami ampunkan Ya Allah
Hajat-hajat kami kau tunaikan Ya Allah
Urusan kami kau mudahkan Ya Allah
Susah kami kau bantulah Ya Allah
Keperluan kami kau cukupkanlah Ya Allah
Permasalahan kami kau berilah jalan keluar Ya Allah
Beban kami kau ringankan Ya Allah
Kesedihan kami kau tutupkanlah Ya Allah
Akhlak dan peribadi kau baikilah Ya Allah
Penyakit-penyakit kami kau sembuhkanlah Ya Allah
Hidup kami kau bimbing dan didiklah Ya Allah
Sesiapa yang menderhaka dalam kalangan kami dan anak-anak kami
,kau ampunkanlah dan pimpinlah Ya Allah
Keras hati kami kau lembutkan Ya Allah
Ibadah kami kau sempurnakan Ya Allah
Keluarga kami kau bahagiakan Ya Allah
Suami kami kau solehkan Ya Allah
Anak-anak kami soleh dan solehahkanlah Ya Allah
Anak-anak kami yang belum mendapat hidayah yang sempurna,kau sempurnakan hidayah kepada mereka Ya Allah
Jadikan zuriat kami ,zuriat yang sentiasa mendoakan kami setelah kami mati Ya Allah
Peliharalah kami dari siksaan api neraka Ya Allah
Hindarkan kami dari    segala kesesatan ,kesesengsaraan, ,fitnah dan penyakit-penyakit yang merbahaya Ya Allah
Kekalkanlah hidayahmu Ya Allah
Janganlah kau cabut hidayahmu daripada kami Ya Allah
Rabbanaa atina fiddunya hasanah.. 
Waadkhilna jannnatama’alabrar ,
Ya Aziz,Ya Ghaffar,Ya Rabbal alamin
Subhanaka rabbil ‘izzati’ammayasifun
 ,wasalamun’alalmursalin
,wa’alaalihiwasohbihiajma’in
YaAllah,kurniakankepada kami..
~kekuatan iman sepertimana kau kurniakan kepada Nabi Ibrahim
~Sembuhkan penyakit kami sepertimana kau sembuhkan penyakit NabiAyub
~Lepaskan  dari segala  permasalahan kami sepertimana kau lepaskan masalah Nabi Yunus
~Kurniakan kami rezeki yang luas dan halal sepertimana kau kurniakan kepada Nabi Sulaiman
~Berilah keberkatan usaha sepertimana kau berikan kepada Nabi Musa
~Kurniakan kami akhlak yang mulia dan sopan sepertimana kau kurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w
~Kurniakan kami rumahtangga yang bahagia dan diberkati sepertimana kau kurniakan kepada keluarga dan rumahtangga Saidina Ali dan Siti Fatimah


Thursday, April 25, 2013

7 amalan sunnah rasulullah s.a.w

Amalah sunnah Rasulullah s.a.w yang boleh kita amalkan..

~ tahajud
~membaca al-quran
~solat berjemaah di masjid
~ solat dhuha
~bersedekah
~ jaga wudhu
~ beristighfar setiap saat

Tuesday, April 23, 2013

kaya dunia,kaya akhirat


Alangkah indahnya kehidupan orang kaya. Cakap sahaja apa yang dimahukan, hampir semuanya boleh dapat. Malah, kalau pegi ke mana-mana, ada sahaja yang hendak memberikan layanan ala first class. Jadi kalau ditanya kepada sesiapa – mahukah menjadi papa ataupun muflis? Jawapannya sudah tentu tidak!
Namun, dalam pada ramai yang cuba mengelak daripada menjadi muflis di dunia, ada antaranya pula terlupa untuk mengambil langkah berjaga-jaga agar tidak bankrap di akhirat. Sebab itulah ada yang ghairah mengaut kekayaan dengan bermacam-macam cara sama ada 'halal' ataupun 'haram'. Tetapi di celah-celah itu juga masih ada terselit segelintir orang yang begitu ghairah membuat persiapan untuk kaya di akhirat. Cuma sayangnya, mereka papa pula di dunia.

Menurut Prof Madya Hj Mohd Nor Mamat, pensyarah di Pusat Pemikiran & Kefahaman Islam, Universiti Teknologi MARA, Shah Alam, seorang Muslim bukan hanya perlu mengejar kemewahan duniawi, tetapi juga kekayaan akhirat. Ini bersandarkan kepada sepotong ayat yang terdapat dalam kitab al-Quran.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Hendaklah tuntut kampung akhirat dengan (kekayaan) yang diberikan Allah kepada engkau dan janganlah engkau lupakan bahagian (nasib) engkau dari dunia, dan berbuat baiklah (kepada manusia) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepada engkau dan janganlah engkau berbuat bencana di muka bumi. Sesungguhnya Allah tidak mengasihi orang-orang yang memperbuat bencana itu." (al-Qashash:77)

Tegas beliau lanjut, penilaian kepada muflis di dunia adalah bersandarkan kepada harta, sementara akhirat pula adalah pahala. Justeru itu, untuk menjadi individu kaya di 'hari kemudian' kelak, kekayaan harta dunia itu perlu ditransformasi atau ditukarkan kepada bentuk pahala.
Lakukan transformasi
"Kita tidak boleh mengejar kekayaan hanya untuk di dunia atau hanya untuk di akhirat sahaja. Kita juga tidak boleh menjadi bankrap di dunia semata-mata hendak menjadi kaya di akhirat. Kita kena kedua-duanya sekali. Sebab manusia yang paling baik adalah yang kaya di dunia dan kaya juga di akhirat. Dengan kata lain, dia kaya harta dan kaya pahala," hurai beliau.

Sambung Prof Madya Hj Mohd Nor, individu kaya beruntung kerana dia boleh menukarkan aset dunianya bagi membolehkan dia membuat pelaburan pahala di akhirat. Hal ini berbeza pula dengan orang yang kurang berada, apalagi seorang fakir. Namun, golongan yang berada harus ingat – kalau hari ini dia kaya di dunia, tidak mustahil dia boleh menjadi muflis di akhirat gara-gara gagal menggunakan hartanya secara berhikmah di jalan Allah. Dan boleh jadi harta itu juga akan menyebabkan dia lengah masuk syurga.

Namun, bagi yang kurang berada pula, walaupun peluang menggandakan pahala untuk akhirat tidak sebanyak orang kaya, dia juga sebenarnya turut beruntung. Ini kerana kata Prof Madya Hj Mohd Nor, kurang harta akan menyebabkan dia kurang berbuat dosa dalam proses pengendalian harta yang ada.
Tidak dapat dinafikan bahawa terdapat pelbagai cara untuk mengaut pahala demi kekayaan di akhirat. Bagi yang berkemampuan dari segi material, sudah tentu membelanjakan harta dalam bentuk yang diredai Allah boleh menukarkan ia kepada pahala. Bagaimanapun, tegas beliau, ada beberapa syarat yang perlu dipatuhi.
"Syarat pertama, benda yang kita belanjakan itu tidak termasuk dalam perkara haram. Kedua, niat mestilah ikhlas kerana Tuhan. Ketiga, kena melakukan dengan sedar. Jika tersilap bagi itu, itu termasuk dalam kategori tidak sedar. Jadi tidaklah mendapat pahala. Dan yang keempat pula tidak menafikan arahan-arahan Tuhan yang lain. Kalau cukup syarat tadi, perbelanjaan harta kita akan bertukar kepada pahala akhirat," jelasnya sambil menambah semuanya itu turut dikenali sebagai syarat ibadah umum.
Mengulas perihal ada orang yang sanggup menghabiskan keseluruhan hartanya untuk bersedekah, Prof Madya Hj Mohd Nor berkata, itu bukanlah cara terbaik untuk membuat pelaburan di akhirat. "Kalau kita hendak mendapatkan banyak pahala sebagai saham di akhirat, janganlah pula sampai kita melarat, tidak boleh hidup di dunia... Kita kena tengok model Rasulullah SAW," ujarnya.
>Mengulas lanjut, beliau memetik kisah yang berlaku pada zaman Nabi Muhammad. Baginda pernah bertanya kepada sahabat – siapa yang mahukan pahala di akhirat dengan menginfakkan harta benda mereka? Lantas Abu Bakar bangun dan berkata ya. Rasulullah bertanya berapa banyak? Dan Abu Bakar memberitahu ingin menginfakkan keseluruhan hartanya sehingga yang tinggal hanyalah rasul dan Tuhan.
Mendengar kata-kata Abu Bakar, Nabi Muhammad terus berkata tidak boleh. Kemudian Umar Al-Khattab pula menawarkan diri dengan menginfakkan separuh daripada hartanya. Ini turut ditolak oleh baginda. Sebaliknya Rasulullah menegaskan bahawa hanya satu pertiga sahaja yang boleh diinfakkan. Selebihnya adalah untuk diri dan keluarga.
Bersedekahlah kepada keluarga
Sambung Prof Madya Hj Mohd Nor lanjut, walaupun seseorang itu melakukan sesuatu demi meraih pahala untuk akhirat, dia tidak boleh meletakkan dirinya di dunia dalam jurang kemusnahan. Dengan kata mudah, seorang Muslim tidak boleh sengaja menyusahkan dirinya. Selain itu, beliau turut menegur sikap kebanyakan Muslim yang menganggap sedekah tidak boleh diberikan kepada keluarga. Tegasnya, ini merupakan antara salah faham yang perlu diperbetulkan.
"Bagi sedekah dalam Islam sebenarnya bermula dari kaum kerabat dulu. Maknanya kalau kita tidak beri cukup makan kepada keluarga kita, tetapi kita beri sedekah kepada orang lain walaupun anak yatim, itu sudah kira salah. Kita kena utamakan keluarga, kemudian baru kepada anak-anak yatim. Kalau emak kita miskin, kita kena bagi dulu kepada emak. Sebab sedekah kepada emak itu lebih perlu," beritahunya.
Selain itu, untuk meningkatkan saham pahala di akhirat, seseorang itu juga perlu berilmu. Ini kerana dengan ilmu tersebut dia akan bijak membuat pilihan disebabkan dia tahu yang man satu harus menjadi keutamaan. "Ulama ada kata, orang berilmu buat benda sikit. Tetapi pahalanya banyak sebab dia tahu mana satu menjadi keutamaan. Dia bijak dalam mengenal peluang pelaburan."

Saturday, April 20, 2013

kesihatan ^_^

Ustaz Sharhan Shafie juga ada memberitahu tentang kesihatan..baca surah Al-Anbiya ayat 83..baca 3 kali selepas solat..selepas itu letak tangan di dada belah kiri dada dan cakap “ aku menerima ayat ini,sembuhkanlah penyakit yang berada di dalam tubuh ku ini”



Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: "Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani".

And (remember) Job, when He cried to his Lord, "Truly distress has seized me, but Thou art the Most Merciful of those that are merciful."

saka,jin dan sihir..


Ustaz Sharhan Shafie (Sinar Zamdurrani) telah membincangkan berkaitan SAKA,JIN & SIHIR… 
Di dalam Al-Quran juga…banyak ayat2 yg menyebut perihal jin & sihir…bak kata ust…JIN & SIHIRibarat lagu & irama…aur dan tebing…dimana ada sihir…pasti pembawanya adalah JIN…. 
Bagi mengenal pasti adanya gangguan jin & syaitan dalam rumah kita…

-dengar bunyi tapak kaki berjalan ditengah2 malam dikala kesemua ahli keluarga tengah tidur
-ketuk pintu ditengah malam
-bunyi orang menumbuk lesung
-bunyi orang main buah ting-ting
-bunyi orang mengalihkan barang2


Selain itu jin juga boleh menyerupai binatang untuk memasuki rumah kita….dan yg paling disukai adalah menyerupai ular dan kucing…dan selalunya binatang ini akan berwarna hitam sebab jin suka akan kegelapan….

dan salah satu cara untuk mengenali ular jelmaan jin adalah….hitam…sisik terbalik dan mata yg berkelip….. (so,lepas ni…kalau binatang2 ini memasuki rumah kita…berhati2 le..sebab kita tidak digalakkan untuk memukulnya takut lagi akan memudaratkan kita dan ahli keluarga…cara yang paling baik adalah menghalau binatang itu keluar dengan cara yg baik….)

bagi menghindarinya ust telah memberikan beberapa potong ayat A-Quran untuk diamalkan dan juga bagi merawat dan membuang saka yg ada di dalam tubuh seseorang…..kalau nk tahu lebih detail…boleh dapatkan CD2 serta buku2 keluarannya yg telah pun diedarkan dipasaran….memang sangat menarik….

Dan antara lainnya  sangat tertarik dengan kisah yang diceritakan oleh ust berkaitan perjanjian NABI SULAIMAN A.S dengan Jin Ifrit…dimana pada ketika itu Jin ifrit telah pun berjanji dengan Nabi SULAIMAN A.S untuk tidak akan menganggu kaum adam…

Dan ust telah menyarankan agar diletakkan/digantung surat perjanjian itu di dalam rumah…bukannya untuk dijadikan tangkal/azimat dan untuk kita bergantung dengannya…tapi untuk memberi peringatan kepada kaum jin yang ingin memasuki rumah kita supaya tidak mengingkari janji2 mereka…

CARA MENGUSIR JIN YANG TINGGAL DALAM RUMAH
Jika kita benar-benar yakin bahawa di dalam rumah kita ada jin, maka ada dua ( 2 ) perkara yang harus kita lakukan :-
1) Hendaklah ada dua orang yang menyertai kita untuk pergi ke rumah tersebut, setelah sampai di rumah itu bacalah ayat tersebut :
1.) Bacaan ini hendaklah diulang sebanyak tiga kali.
Aku ingatkan kepada kamu dengan sumpah yang pernah diucapkan oleh Nabi Sulaiman; keluarlah dan pergilah kamu dari rumah kami. Aku sumpah kamu dengan nama Allah, keluarlah kamu dan janganlah kamu menyakiti seseorangpun.
2) Setelah itu jika kita masih merasakan bahawa masih ada sesuatu di rumah, maka ambillah bejana (tempat) yang berisi air, setelah itu letakkanlah jari kita didalamnya dan dekatkanlah mulut kita dengan air tersebut sambil membaca ayat-ayat berikut :
2.) Kemudian bacalah ayat-ayat lanjutan ini.
Dengan nama Allah, kami berada di petang hari ini dengan nama Allah Yang tidak ada satupun yang dapat menghalangi-Nya, dan dengan keagungan Allah Yang Maha Pencegah, kami berlindung, dan dengan semua nama-nama-Nya yang baik kami berlindung dari kejahatan syaitan-syaitan, baik dari golongan manusia mahupun dari golongan jin. Kami berlindung kepada Allah dari kejahatan segala sesuatu yang menampakkan diri dan yang menyembunyikan diri; dari kejahatan segala sesuatu yang keluar pada waktu malam hari dan yang bersembunyi pada waktu siang hari, dari kejahatan segala sesuatu yang menampakkan dirinya pada waktu siang hari dan menyembunyikan dirinya pada waktu malam hari, dan dari kejahatan segala sesuatu yang diciptakan-Nya, yang kotor dan yang bersih. Kami berlindung dari kejahatan iblis dan pengikut-pengikutnya, dan dari kejahatan segala makhluk yang berada dalam kekuasaan-Mu. Sesungguhnya Tuhanku berada di atas jalan yang lurus. Aku berlindung kepada Allah dengan perlindungan yang pernah dimohon oleh Ibrahim, Musa dan Isa, dari kejahatan segala sesuatu yang diciptakan-Nya, yang kotor dan yang bersih, dan dari kejahatan iblis dan pengikut-pengikutnya, dan dari kejahatan segala sesuatu yang derhaka.
Aku berlindung kepada Allah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui dari syaitan yang direjam. Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. "Demi (kumpulan) yang bersaf-saf dengan sebenarnya, dan demi (kumpulan) yang melarang dengan sebenarnya, dan demi (kumpulan) yang membacakan peringatan. Sesungguhnya Tuhanku benar-benar Esa. Tuhan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya, dan Tuhan tempat terbit matahari. Sesungguhnya Kami telah menghias langit yang dekat dengan hiasan, iaitu bintang-bintang, dan telah memeliharanya sebenar-benarnya dari setiap syaitan yang sangat derhaka. Syaitan-syaitan itu tidak dapat mendengar-dengarkan (pembicaraan) para malaikat dan mereka dilempari dari segala penjuru. Untuk menghalau mereka dan bagi mereka seksa yang kekal. Akan tetapi barangsiapa (diantara mereka) yang mencuri-curi (pembicaraan); maka ia dikejar oleh suluh api yang cemerlang.
Selepas itu bawalah air tersebut ke seluruh penjuru rumah, dan letakkanlah sebahagian air itu di setiap penjuru rumah, maka dengan izin Allah, jin tersebut akan segera keluar. Kerjakanlah cara ini dengan niat yang ikhlas ketika membaca doa di atas dan mohonlah kepada Tuhan yang telah menciptakan langit dan bumi.
Janganlah kita meninggalkan petunjuk ini, kemudian lalu mencari kesesatan para tukang sihir dan tukang ramal yang akan membawa kepada kesengsaraan dan bencana. Bermohonlah kepada Allah semoga Allah memasukkan kita kepada golongan orang-orang yang sentiasa memohon pertolongan kepada-Nya, dan sentiasa bertawakal dan mohon perlindungan dengan kekuasaan-Nya..


para sahabat..ustaz Sharhan Shafie juga berpesan sahabat juga boleh membaca surah perjanjian nabi sulaiman dengan jin untuk mengelakkan dari gangguan makhluk halus di kediaman sahabat..


hiasan sebuah kesabaran ^_^


DuniaMu Tuhan ...... penuh dengan segala macam hiasan

Hiasan yang mempunyai pelbagai rupa dan warnanya

Hiasan itu adalah satu nikmat yang terlalu berharga

Nikmat yang terkandung segala kisah suka dan duka

Sesuatu yang indah lagi mengembirakan sentiasa didambakan

Sesuatu yang sukar lagi menyiksakan  , tiada ingin sekali pun sekadar angan-angan kosong



Namun keduanya tetap akan menyapamu wahai manusia ciptaan Yang Maha Agung

Biar pun kamu menolak mahupun menyenangi

Ia tetap menjengahkan dirinya menuntut KESABARAN yang tiada terhingga

Tiada sebarang harta dunia yang mampu mencapai penyelesaian melainkan KESABARAN

Seluruh akal bisa memahami maksud SABAR dari bahasanya

Namun mampukah hati mengerti SABAR pada lakunya dan tertampungkah jasad bertaut roh menjunjung SABAR yang sebenarnya

Subhanallah Maha Luas ilmu ALLAH SWT



IMANlah sahabat SABAR

IMANlah tonggak SABAR

IMANlah pencetus SABAR

SABAR itu separuh daripada IMAN

Segala yang zahir dan batin pasti ada arah tuju serta  sebabnya

Maha Suci ALLAH dari segala yang menyekutukan

Rahsiamu bersalut sayang berhias kasih selamanya

Thursday, April 11, 2013


Bahagiakanlah keluarga kita sebelum membahagiakan orang lain.
Kesolehan keluarga menjadi penentu bagi tegaknya sesuatu bangsa yang aman, makmur dan sejahtera.
Sebahagian dari kesempurnaan kebahagiaan di dunia adalah memiliki keluarga yang bahagia.
Ciri orang yang mencintai keluarganya adalah dia selalu bersabar dalam mendidik akhlak dan keimanan keluarganya.
Seorang yang bekerja keras untuk menunaikan tanggungjawab kepada keluarganya adalah bukti kasih kepada keluarganya.
Tingginya darjat suami ditentukan oleh perjuangannya menjadi pemimpin rumah tangga, sehingga dituntut menjadi teladan yang baik bagi keluarga yang dipimpinnya.
Sesungguhnya keluarga itu tempatnya yang aman dan selesa dalam berkongsi suka dan duka.
Kasih sayang yang terjalin di antara anak dan ibu bapa mampu melahirkan sikap jujur dan keterbukaan.
Kekuatan cinta yang tulus mampu menggerakkan lisan untuk senantiasa berterima kasih kepada pasangan, anak ataupun ibu bapanya.
Mencintai keluarga adalah amanah bagi setiap manusia.
Pecinta keluarga tidak akan membiarkan dalam rumahnya berlaku keburukan dan kemaksiatan.
Anak-anak lebih memerlukan contoh dan keteladanan dari kedua ibu bapa mereka daripada celaan dan kekerasan.
Kehidupan kita akan berubah apabila dimulai dengan perubahan diri, keluarga dan persekitaran.
Mahkota orang tua adalah anak cucunya dan kehormatan anak-anak adalah nenek moyang mereka.
Apabila setiap ahli keluarga saling mencintai, menyayangi, dan saling mengalah, nescaya seluruh masyarakat akan menjadi baik, aman dan damai.
Keharmonian keluarga terletak pada sikap tanggungjawab dan komuni
♥ keluarga sakinah

kasi yang sihat di antara ahli keluarga.
Komunikasi dalam keluarga akan senantiasa terpelihara selama komunikasi dengan Allah pun tetap terjaga.
Keluarga yang dekat dengan Allah akan menjadi keluarga yang layak ditolong olehNya dalam setiap urusan.
Rasulullah s.a.w. bersabda, paling dekat dengan Baginda kedudukannya kelak pada hari kiamat adalah orang yang paling baik akhlaknya dan sebaik-baik daripada kita ialah yang paling baik terhadap keluarganya.

Wednesday, April 10, 2013

pelihara solatmu


"Aku bukan orang jahat. Aku tak ada merompak atau bunuh orang. Aku tak ada sebar fitnah buruk tentang orang lain. Aku tak ada minum arak. Aku macam muslim biasa. Berpakaian mengikut kebanyakan orang."
"Tetapi kenapa tiba waktu solat, aku malas sangat nak dirikan solat? Malas sangat. Kadang-kadang tu ada la juga satu waktu dalam sehari, bila saat iman naik sikit kan... Sikit je la. Itu pun acuh tak acuh, macam tak solat pun ye juga rasanya. Sebab tak rasa apa-apa. Lepas tu iman turun balik. Ada terus tak buat juga solat tu. Aku rasa berdosa tapi aku tak mampu berubah. Kenapa dengan aku ni sebenarnya?"
"Aku bukan orang jahat. Aku jenis manusia yang suka sangat bantu orang lain. Kadang-kadang hati aku tersentuh lihat pengemis tepi jalan. Aku tak sanggup tengok jadi aku bersedekah. Aku pun macam muslimah lain. Berpakaian macam perempuan lain kebanyakan tetapi mungkin ada satu, dua, tiga yang tak sempurna. Aku tahu tapi mungkin itu boleh diubah lagi. Tetapi yang paling aku risau, aku susah sangat nak ubah diri yang malas solat. Aku tahu berdosa tapi senang sahaja aku membiarkan waktu solat berlalu tanpa mendirikannya. Kenapa aku jadi macam ni? I...I just don't get it...Please, help me..."
***
Apa hikmahnya solat dikatakan sebagai tiang agama? Kenapa solat sangat penting dan menjadi tiang agama? Sebagai seorang muslim, pastinya anda telah menghafal lumat Rukun Islam yang lima bukan? Ya, kerana solat merangkumi kelima-lima Rukun Islam tersebut.
Bermula dari Rukun Islam yang pertama iaitu mengucap dua kalimah syahadah. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah. Bacaan syahadatain (dua kalimah syahadah) dibaca dalam tasyahud akhir yang merupakan salah satu rukun solat. Yang mana jika tiada dilakukan, maka solat tersebut tidak sah. Syahadatain ada dalam solat.
Rukun Islam yang kedua iaitu mendirikan solat lima waktu sehari semalam. Solat itu sendiri ada dalam perintah solat yang diwajibkan sepertimana yang terkandung di dalam kitab panduan, Al-Quran. Setiapnya ada waktu yang telah ditetapkan.
Rukun Islam yang ketiga iaitu menunaikan zakat. Zakat membawa makna pembersihan dan penyucian. Pembersihan pada harta yang juga ada padanya hak orang lain dan penyucian terhadap akhlak terutama dari sifat bakhil selain menanam sifat bertolak ansur serta syukur. Hikmah zakat ada dalam solat. Suci daripada hadas kecil dan besar merupakan salah satu syarat sah solat selain memastikan badan, pakaian dan tempat solat suci daripada najis. Solat juga berperanan untuk menyucikan jiwa tatkala sujud menyembah Allah Yang Esa.
Rukun Islam yang keempat iaitu berpuasa dalam bulan Ramadan. Puasa membawa maksud menahan diri dari lapar dan dahaga. Makan dan minum termasuk antara perkara yang membatalkan solat hatta menelan air liur yang masih lagi terasa manisnya. Puasa mengajar supaya menahan diri daripada percakapan yang buruk atau sia-sia. Berkata-kata dengan sengaja selain daripada Al-Quran, zikir atau doa walaupun satu huruf membatalkan solat. Hikmah puasa ada dalam solat.
Dan yang terakhir, ialah mengerjakan haji. Tawaf ditunaikan dengan mengelilingi kaabah yang merupakan kiblat umat Islam sebanyak tujuh kali. Menghadap kiblat antara syarat sah solat. Demikianlah Hikmah haji juga ada dalam solat.
Subhanallah!